Το κοντάρι Σαολίν 少林棍 (Shàolín gùn)
棍术是少林武艺的重要功夫之一,为少林器械的基础兵器。少林寺未建寺前,当地众猎户常取树枝为棒,玩弄武艺。因棍棒在山林中处处可寻,高者取长,矮者取短,伸手器到。所以少林寺历代武僧对棍术都尤为重视。少林寺留传至今的棍术套路有:齐眉棍、风火棍、猿猴棒、单盘龙、双盘龙、阴手棍、阳手棍、梅花棍、云阳棍、劈山棍、穿梭棍、俞家棍、八门棍、排棍和齐天大圣棍。
少林棍法在明代就以固定的形式传承下来,程冲斗的《少林棍法禅宗》是明代少林棍法的经典。具有代表性的棍术有:少林风火棍、少林阴手棍、少林短棍、少林大夜叉棍、少林烧火棍、少林猿猴棍等。《嵩游记》说:寺僧四百余,“各习武,武艺俱绝,表演时“拳棍搏击如飞”。
Η μονή Σαολίν, είναι διάσημη και από την τέχνη του κονταριού. Είναι το αγαπημένο όπλο των μοναχών και σπάνια φεύγουν χωρίς αυτό. Το βιβλίο "Το σύστημα του καθιστού αρχιερέα" αναφέρει:
"...Στο αρχαίοτερο μοναστήρι των Σαολίν, οι αίθουσες είχαν 500 μοναχούς…εάν θέλετε να γνωρίζεται από πού προήλθε αυτό το κοντάρι, ο καθιστός αρχιερέας το έδωσε εκεί…"
Το κοντάρι Σαολίν, είναι μια από τις σημαντικότερες δεξιότητες των πολεμικών τεχνών Σαολίν και το βασικότερο όπλο στη μονή Σαολίν. Επειδή τα κοντάρια και τα ραβδιά μπορούσαν να βρεθούν παντού στο δάσος, ήταν πολύ εύκολο για τους μοναχούς Σαολίν να τα χρησιμοποιήσουν ως όπλα για να υπερασπιστούν το μοναστήρι. Προτιμούν το κοντάρι βάση της βουδιστικής διδασκαλίας μη φόνου. Γι’ αυτό οι μοναχοί φρουράς Σαολίν δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στην κατάρτιση των δεξιοτήτων κονταριού Σαολίν.
Το αρχαιότερο κείμενο σχετικά με το κοντάρι Σαολίν, είναι το βιβλίο: "Η αυθεντική μέθοδος του κονταριού Σαολίν" 少林棍法阐宗 (Shàolín gùn fǎ chǎn zōng), γραμμένο από το συγγραφέα Τσενγκ Τσουνγκ Γιόου 程宗猷 (Chéng zōng yóu 1561 - ?) ή Τσενγκ Τσουνγκ Σιαν 程宗献 (Chéng zōng xiàn) κατά τη διάρκεια της δυναστείας Μινγκ 明朝 (Míng cháo 1368 - 1644). Το βιβλίο ολοκληρώθηκε το έτος 1610 και εκδόθηκε το έτος 1616.
Ο Τσενγκ Τσουνγκ Γιόου εισήλθε στο μοναστήρι Σαολίν με σκοπό να διδαχθεί πολεμικό Κουνγκ Φου, παραμένοντας για 10 έτη. Μελέτησε το κοντάρι Σαολίν με το μοναχό Χουνγκ Τζι 洪纪 (Hóng jì).
Σχετικά με τη μέθοδο του κονταριού ο Τσενγκ αναφέρει: "Η μέθοδος του κονταριού Σαολίν έχει θεία προέλευση και απολαμβάνει τη φήμη της από τους αρχαίους χρόνους έως σήμερα. Πράγματι, η μέθοδος του κονταριού είναι τόσο υψηλή όσο τα βουνά και τόσο βαθιά όσο οι θάλασσες. Μπορεί αληθινά να κληθεί ως "ανώτατη τεχνική". Η λόγχη ως όπλο είναι ανώτερη και εξ ολοκλήρου διαφορετική από το κοντάρι. Μια αρχαία κινέζικη παροιμία λέει: "Η λόγχη είναι ο κύριος όλων των όπλων και το κοντάρι ένας υπάλληλος στο κτήμα του". Πράγματι, είναι έτσι..! Οι μοναχοί Σαολίν όμως δεν το καταλαβαίνουν αυτό. Έχουν την ικανότητα να μεταχειρίζονται τη λόγχη και το κοντάρι ως ισάξια όπλα".
Οι μορφές του κονταριού Σαολίν που παραδίδονται από τους αρχαίους χρόνους ανεξαρτήτου σειράς περιλαμβάνουν: Γιν Σόου Κουίν 阴手棍 (Yīn shǒu gùn) "Tο κοντάρι Γιν του χεριού", Γιανγκ Σόου Κουίν 阳手棍 (Yáng shǒu gùn) "Tο κοντάρι Γιάνγκ του χεριού", Τσι Μέι Κουίν 齐眉棍 (Qí méi gùn) "Το κοντάρι φρύδι", Φανγκ Χούο Κουίν 风火棍 (Fēng huǒ gùn) "Το κοντάρι του άνεμου και της φωτιάς", Γιουάν Χόου Κουίν 猿猴棍 (Yuán hóu gùn) "Το κοντάρι του χοροπηδηχτού πίθηκου", Νταν Παν Λουνγκ Κουίν 单盘龙棍 (Dān pán lóng gùn) "Το κοντάρι του κουλουριασμένου δράκου", Σουάνγκ Παν Λουνγκ Κουίν 双盘龙棍 (Shuāng pán lóng gùn) "To διπλάσιο κοντάρι του κουλουριασμένου δράκου", Μέι Χουά Κουίν 梅花棍 (Méi huā gùn) "Το κοντάρι του άνθους της δαμασκηνιάς", Γιουίν Γιανγκ Κουίν 云阳棍 (Yún yáng gùn) "Το κοντάρι του σύννεφου και του ήλιου" κ.α.